Interjú : A Mihalkó Kalapos Műhely mesternőjével Emesével.
A kalapkészítés hagyománya a Mihalkó családban az 1800-as évekre nyúlik vissza. A mesterséget édesapjától és nagybátyjától tanulta, akinek az apja, de már a nagyapja is ezzel foglalkozott.
A márka jelenlegi képviselőjével , művésznőjével készíthettem egy interjút .
Miért pont a kalapkészítés? A több generációk által képviselt márkát szerete volna mindig tovább vinni vagy voltak más elképzelések is ?
Az édesapám is és a dédnagyapám is kalapos mester volt. Ez egy apáról fiúra szálló mesterség . Kezdetben az öcsémet nevelték a kalapos mesterségre de őt másfele vitte el az élet.
Emese óvodában dolgozott , majd a helyi könyvtárban . Édesapjánál egy betegség került szóba ami után komolyabban kezdett érdeklődni a kalapmesterség iránt. Ekkor még nem is sejtette , hogy ő viszi tovább a kalapkészítés fortélyait. Az apja halála után , rájött , ha ő nem folytatja ezt az utat akkor talán nem is lesz senki aki a mesterséget megőrzi , így férjével kezdtek el együtt dolgozni munka mellet a műhelyben.
Mikor jött el az a pont amikor eldöntötted , hogy kalapokat fogsz készíteni ? Miért ?
A Táncház találkozó alkalmával hajdúsági viselet műsorán bejelentették a tragédiát édesapjáról. A hírek hallatára kétségbeesett az együttes , hogy ki fog nekik kalapot készíteni ?! Ez volt az a pont amikor realizálódott bennem, mennyire fontos , hogy legyen utód a kalapmesterségben.Leszaladtam a férjemhez és tudtuk , folytatnunk kell a családi hagyományt.
Mi volt számodra az eddigi legnagyobb siker?
Minden egyes kalapra büszkék nincs különbség. Minden évben járnak zsűriztetni, hogy az iparművészeti cím is megmaradjon , hűek a márkához , ugyan azt a minőséget kapja a vásárló , mint amit egykor a régi kalaposmesterek nyújtottak.
Mik a legnagyobb nehézségek a szakmában ? Honnan szerzed be az alapanyagokat?
Nehéz, mivel nincs Magyarországon kalapgyár , bármi amire szükség van , legyen az szerszám, kalapformák amik fából készülnek, alapanyag, a kalap szalagtól kezdve mindent Európából kell beszerezni , rendelni .
A logó az régóta a márka része honnan származik ?
Régi mondhatni családi logó . Az édesapja is ez a motívumot használta. A felugró ló szimbolikusan szerepelt a kalapokban. A régi darabokban belül Csikós fekete fehér fénykép szerepelt. Onnan származik a minta így az emlék megmaradt. Csak a titulus változott.
Mit lehet tudni az üzletről ? Miket lehet megvásárolni ? ( kalap kiegészítők, más márkák , megtalálhatóak-e )
Csak saját gyártmányú kalapokat árusítunk , nincs nyitva tartás , hiszen a férjemmel munka mellet dolgozunk . Előre egyeztetett időpontokban lehet megtekinteni az üzletet . Legtöbbször az ország több pontjáról érkeznek a vásárlók , sosem okozott problémát , hogy előre kell bejelentkezni.
Kik vásárolnak kalapot ? Miért?
Első sorban. a pásztorok keresik a kalapokat . Ezen kívül, hagyományőrzők, néptáncosok , betyárok , különböző nép hagyományt tisztelő emberek . A vásárlói inkább az 50 éves generáció. Voltak különböző megkeresések kalaprendeléssel kapcsolatban . Egy kedves példa , amikor egy vásárló fényképen felfedezte a nagyapja kalapját, és ugyan azt újra megvalósították így újraélesztették a régi kalapot a jelen korba.
Mi a véleményed a magyar kalapdivatról ? Beszélhetünk-e róla ?
Régen nagyobb népszerűségnek örvendett a kalap . Egy férfinek 3 kalapja is volt . Minden kalapnak megvolt a maga rendeltetése , hogy hova vegye fel az ember. Sajnos ez ma már nem szokás , pedig régen az emberek megismerték egymást a kalapjaikról , már -már egyedi védjegynek is számított .
A Mihalkó márka hagyományos fekete férfi kalapokat készít, amit próbálnak átültetni a mai emberek számára is főleg az Iparos kalap formáját. A márka nyitott arra hogy egyedi megrendeléseket több színt is elkészítsen akár fénykép , kérés alapján is. Remélik , hogy lesz érdeklődő és nagyobb népszerűségnek fog örvendeni a kalap.
Melyik volt a világ legegzotikusabb helye ahonnan rendeltek már kalapot ?
Sok - sok megrendelésük volt már a világ több pontjáról is Amerikától kezdve Ausztráliáig kevés olyan helyet tudna felsorolni ahol nem fordulnak meg ezek a csodás kalapok.
Kiknek ajánlanád a márkád?
Nyilván mindenkinek , hisszük hogy mindenki számára megvan a tökéletes kalap amiben megtalálja önmagát . Bátornak kell lenni és kísérletezni. Sose varrjuk rá a kalapra a szalagot , hogy még több lehetőséget nyújtsunk vásárlóink számára.
Mik a célok a jövőre nézve miben/ hogyan szeretnéd fejleszteni a márkát?
Népszerűsíteni szeretnénk a hölgyeknek is az iparos formát . A legnagyobb vágyam , hogy annyira szeressé a kalapot az emberek , hogy a férjemmel együtt dolgozhassak teljes munkaidőbe. Egymás tudását megtanulni . Egymástól is tanulni számomra ez a legfontosabb.