Kalapot fel! - Ez itt a kalaposok találkozó helye 2022 ó

Kalapok, sapkák, fejfedők, fejdíszek

Interjú a KALPAG házaspárral

2022. október 24. - Kalaposlány

 A tulajdonos, Marácz Attila, a legkisebb fiúként vette át édesapjától a kalapüzletet,

és nyitotta meg a boltot a Bajcsy-Zsilinszki úton 1983-ban.

"Minden munkánkban benne van szívünk, lelkünk !"

Édesapám kalapos mester volt, annak idején elismert a szakmában. Én közgazdasági technikumba jártam, de apám addig győzködött, amíg az íróasztalt felcseréltem a kalapos mesterségre. Eleinte nehezen indult, de nagyon megszerettem, és most már az életem részévé vált. Ameddig tudom, addig szeretném csinálni. Feleségem a házasságunk után csatlakozott. Ő gyakran talál ki újabb fazonokat is.

A házasságkötés pillanatától én is a kalapkészítés része lettem!

- Vágott közbe Attila felesége nevetve.

Anyósom is Apósóm mellet ugyan így dolgozott, mint jelenleg én. Az ő hatására csatlakoztam, de igazából nagyon tetszett is a szakma. Szerettem alkotni, és a kreativitásom kibontakoztatni, így ez teljesen természetes volt számomra. Mostanra már a vásárlók is teljesen rám bízzák a díszítést sokszor, ami nagy boldogsággal tölt el.

Mi volt az oka, hogy nehezebb volt az elején?

 

Ez egy elég nehéz szakma, hiszen az embert fizikailag is megterheli. Balesetveszélyes, mivel nagyon forró gőzzel formázzuk a kalapokat. Sokszor, ha sötét anyaggal dolgozunk előfordul, hogy a kezemet is megfogja. Utána nem biztos, hogy szeretnének velem kezet fogni.

 

  • Mesélte mosolyogva Attila.

 

Előfordult, hogy színházba, filmekbe kellet gyorsan, nagy mennyiségben kalapokat készítenünk. Ez sokszor éjjelekig tartó munka volt.

 

Mitől lesz más a Kalpag kalap, sapka?

 

Ellentétben a szériában gyártott kalapokkal, mi kézzel dolgozunk. Igyekszünk mihamarabb elkészíteni a kívánt termékeket. Ezeket a műveket nem kapja meg áruházakban a vásárló, így lényegesen többet tudunk nyújtani a vevőinknek, nem beszélve a minőségről.

Férfiaknak és nőknek is készítünk kalapokat, ezen kívül egyedi és színházi kalapokat, hagyomány őrző kalapokat néptánc csoportoknak és még sorolhatnám.  Nagy választékunk van. A legnehezebb formákon át, az egyszerűbbekig, sok mindent megtudunk valósítani. Jelenleg épp a Nemzeti múzeum számára készítünk kalapokat.

Sokszor vannak egyedi megrendeléseink is, ha lehetséges, és megvalósítható, akkor elkészítem őket.

Milyen alapanyagokkal dolgoznak ? Honnan szerzik be ezeket?

 

Főleg gyapjú, és nyúlszőrből dolgozunk. Ezek a kalapjaink alapanyagai. Ezen kívűl különböző textilekből is dolgozunk. Nem mindegyik terméket készítjük mi, ami nálunk megvásárolható, de igyekszünk . A nemezelt kalapok 90%-ban nálunk készülnek.

 

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy apám annak idején nagyon sok anyagot felhalmozott. Azt mondta: “ Az anyagba fektetett pénz többet ér, mint a bankban a pénzem.”  De vásároltam minőségi alapanyagokat is külföldön, például csehektől. Sajnos ma már nehezebben lehet beszerezni őket.

 

Azon kívül dolgoztam több iparosnak bérmunkában. Sokszor Mashamodoknak, akiknek már csak a végén kellet feldíszíteni a kalapokat. Rengeteget számít az, hogy hogyan van feldíszítve egy kalap. Itt is a feleségemmel együtt dolgozunk, ő díszíti és tökéletesíti a kalapjainkat. Ezek által lesznek egyediek, és különlegesek .

 

Milyen más márkák találhatóak az üzletbe?

 

Pl. : A női puha kalapokat Lengyelországból hozzuk, mert nagyon jó minőségűek. Nehéz beszerezni onnan, mert a nyugati piacra dolgoznak. A sapkákat Németországból szoktuk behozni. Igyekszem olyan termékeket kínálni, amiért vállalom a felelősséget. Így biztosan olyan minőséget nyújtanak, amilyet én is nyújtok a vásárlóimnak.

Kik vásárolnak kalapot ?

 

Nagyon vegyes, hála az égnek! A fiatal korosztály is megtalál minket. Igyekszünk őket is kiszolgálni fiatalos fazonokkal. Alkalomra is gyakran vásárolnak. Sokszor a családok generációk óta ide járnak. Van akinek már a nagymamája is itt vásárolta a kalapjait.

 

Sok színháznak, jelmezeseknek készítünk kalapokat. Az évek során szájról szájra terjedt el a hírünk, így elég sokan ismernek minket, és rendelnek tőlünk.

Igyekszünk olyan minőséget nyújtani, hogy utána is visszajöjjenek. Külföldön élő magyarok is sokszor visszajárnak a kalapüzletünkbe. Ezek mind olyan visszajelzések, amik számunkra nagy örömöt okoznak, és sokat elárulnak a márkánkról.

Mire vagytok a legbüszkébbek ?

 

Jelmezeseken keresztül már dolgoztunk külföldi színházaknak is, például Grazban. Angol show műsorba is készítettünk már kalapokat. Elég sok a külföldi vevőnk is. Van olyan, aki vissza jár 30 éve. Az illető, ha Magyarországon van, mindig felkeres. Az utcáról betévedt külföldiektől is hallom a dicséretet. Ez mind jól esik, hiszen ez azt jelenti, hogy a kalapjaim megállják a helyüket bárhol a világban.

 

Készítettünk kalapokat az Ascotty Derbyre is, ahol megkérdezték, hogy honnan vásárolták a kalapot. Ez már úgy gondolom, egy mérce. Ennél többet egy olyan szakmában elérni, ahol a termékek kézzel készülnek, nem lehet. Minden tekintetben nagy teljesítmény. Mi szinte bármit elkészítünk a vevőink számára.

 

A kalapok javítását vagy tisztítását szokták vállalni

 

Attól függ …. A gyári kalapokat, amiket nem mi készítünk, nem igazán lehet javítani. Nyilván a saját termékeinkkel nincs gond, azokat minden további nélkül tudjuk vállalni.

 

Mi a véleménye a mai kalapdivatról ? Hogy látja a kalap jövőjét?

 

Rohanó világot élünk. Változott a divat is sokat. Én bevallom, maradi vagyok ebben. A sportos öltözékhez nehezebben lehet kalapot társítani. Mi igyekszünk ehhez is alkalmazkodni, sportosabb jellegű darabokat készíteni. Alkalom viszont mindig van, amire az ember megtalálja a megfelelőt nálunk.

 

Vannak szerencsére olyan emberek, akik a mai napig tartják, hogy egy komplett öltözékhez a kalap hozzá tartozik. A kalap teszi fel az i-re a pontot.

Aki idejön, és itt vásárol, az általában vissza szokott térni. Tudja, hogy ezek időtállóak. Amennyiben megunja, akár át is lehet alakítani a meglévő kalapot más formára, más szalagokkal, ami éppen akkor divatos.

 

Mi a legjobb dolog a kalapkészítésben? Mit emelne ki?

 

Az alkotás öröme. Valami merev rideg anyagból szép, lágy formát készíteni, és feldíszíteni. Ahogyan egy szobrásznál, amikor egy kőtömbből szobrot farag. Ehhez tudnám hasonlítani a kalapkészítés folyamatát, és eredményét is.

 

Sokat számít, hogy az ember ezek után megkapja az elismerést a vásárlóktól. Ezek boldoggá tesznek minket, ezért érdemes ezt csinálni.

 

Mik a célok a jövőre nézve?

 

Ameddig csak lehet csinálni, kalapokat készíteni. Én már úgy érzem, hogy letettem sok mindent az asztalra, hogy úgy mondjam. Elismeréseket ipar kamarától, kollégáktól, vevőktől, tervezőktől.

 

Már kicsit túlkoros vagyok ahhoz, hogy én nagy dolgokban gondolkozzak. Ha fiatal lennék biztos, hogy csinálnám, bővíteném az üzletet. Jelenleg ennél többre nem vágyunk.

 

 

Mi a helyzet az utánpótlással ?

 

Az utánpótlás nehéz. Próbálkoznak, de nincs nagyon oktatás. Így sajnos nehezebb. Pár hónapos tanfolyam elvégzésével senkiből sem válik kalapos mester. Ez sokkal összetettebb szakma. Nyilván nem is feltétlen könnyű. Mi próbálkozunk, nálunk is voltak tanulók. Sokszor a tanulás folyamata során jönnek rá, hogy ez mégsem az ő területük. Én bele születtem ebbe. Egész fiatal koromtól kezdve láttam, hogy hogyan dolgozik édesapám. Ebben nőttem fel, és bár számítástechnikát tanultam, érettségi után mégis a kalapos mesterséget választottam. Vannak szakmai fogások, amiket csak akkor tanul meg az ember, ha látja, vagy megmutatják neki.

 

Van egy fiunk, aki még nem vetette el azt, hogy folytassa a mesterséget. Ő is szeretné úgy továbbvinni a párjával, mint ahogy a szülei, ha úgy alakul az élet.

 

Az interjú után még sok-sok érdekes történetet meséltek nekem a kalapjaikról. Csak ajánlani tudom mindenkinek őket. Nagyon közvetlen és igazán profi mesterek. Valaki ha egy különleges, vagy csak egy egyszerű kalapot szeretne, vagy csak kedvet kapott kalapot viselni, bátran forduljon hozzájuk.

 

A címük : 1054 Budapest, Bajcsy Zsilinszky. út 56.

A Kalpag Bt. honlapját itt találjátok: www.kalpag.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://kalapos.blog.hu/api/trackback/id/tr8617959334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása