Kalapot fel! - Ez itt a kalaposok találkozó helye

Kalapok, sapkák, fejfedők, fejdíszek

Interjú Várhegyi Évával

2022. október 14. - Kalaposlány

" Amit nem látunk , az nem is tetszhet." 

- Egy beszélgetés Várhegyi Éva kalaposmesternővel

 

A kalapot merev konzervatív dolognak tartják , meg hogy kiment a divatból , nem ment ki ma is itt van az életünkben , csak nem látjuk mindenhol. Amit pedig nem látunk az nem is tetszhet.

Ami a divatot illeti ezen a területen éltem le az életem nagy részét . Nem mondom azt hogy divatrajongó vagyok inkább az öltözködéskultúrát szeretném hangsúlyozni.

Nagyon nagy szerepe van a divatiparnak is de az öltözködéskultúra legalább olyan fontos az életünkben.  Nem kell minden eseményre  kalapot hordani viszont meg vannak azok az alkalmak amikor érdemes és ha nem is kalapot de valamilyen fejdíszt viselhetünk,  mert ezek mind-mind hozzáadnak a megjelenésünkhöz.

 

Mi a történet , hogyan lett kalapos mesternő ? 

 

Véletlenül kerültem bele ebbe a szakmába . Az elején nem is érdekelt annyira a mesterség , de aztán sok minden változott az idő múlásával . Az eltöltött gyakornoki idők alatt rengeteget tanultan és láttam, ami így megmaradt.

Egy barátnőm által lettem kalaposmester. A barátnőmék családja nyaralás során egy házaspárral nyaralt akinek mindkét tagja kalapkészítő volt. Meggyőzték a barátnőmet , hogy ez milyen jó szakma majd a nyaralásból hazatérve kitaláltuk ,hogy valóban kalaposok leszünk.

Így kezdődött...

 Engem Fürst Irénnel helyeztek el ,hogy kitanuljam a szakmát. A lehető legjobb helyre kerültem .Rotschild Klára szalonjába jártam , neki készítettünk kalapokat a bemutatóhoz . Akkoriban a szűk belvárosban 17 kalapos mesterség volt. Talán ma már nincs 17 kalaposmester az egész országban .

1969 -ben nyitottam meg szalonomat , akkoriban még 5 másik szalon is megtalálható volt itt az utcában legfiatalabb kalaposmesterként. Ma én vagyok az egyik legidősebb a szakmában.

 

Mit gondolsz ma a kalapmesterségről ? Hogy látod a jövőt? 

 

Ma nehéz, hiszen a fiatalok nem látják a kalapot  nem ebbe nőttek bele, de látják a baseball sapkát, hordják . Talán ha megfelelő választék lenne előttük , ők is szívesebben hordanák. 

Fontosnak tartom , hogy az öltözködéskultúrára is nagy hangsúlyt fektessenek az oktatásban , és a tervezők komplexen gondolkodjanak egy-egy sziluett alkotásakor. A kalapot , fejdíszeket is fontolóra vegyék amikor terveznek . Jó lenne ha szakmaként is tanítanák a kalapkészítést. 

Az én időmben mi voltunk az utolsó kalapos osztály, mi sem teljes létszámmal. Ma már nehezebb ezt a szakmát kitanulni , hiszen nem nagyon oktatják. Ma a Momen lehet kalapkészítésről tanulni. Készítettem egy szakkutatást is és bejártam az egyetemre órát tartani. Jelenleg is van egy tanulóm , remélem hogy sokáig fennmarad a kalapmesterség. 

Vecsei Zsófi is nálam kezdte a pályafutását. Évekig bejárt a szalonomba , de ő önállóan képzelt el a karrierjét , ami így is van rendjén. 

 

Mik a legnagyobb nehézségek a szakmában ? 

 

Nincs rivaldafényben, szem előt a kalap nem beszélnek eleget róla nem látják a kalapokat hiszen amit az ember lát az jobban megragadja. Divatbemutatókon lehetne, de persze macera nem mindegy milyen kalap készül milyen ruhához. Egy kollekció elkészítése is nehezebb ,ha nincs megfelelő összhang a kalapos és a tervező között. Egy ruhát is többször kell próbálni a kalapnál sincs ez másképp hogy, tökéletesen álljon az emberen.

Fontos az is ha ez a kollekció megjelenik  az milyen és hol viselik , kicsoda viseli , ezek olyan dolgok amiket jelenleg kevésbé lát kifutón az ember.

Az alapanyagok sem a régiek...

Régen nagy múltú kalap alapanyag gyártó vállalatok voltak. Ezek a vállalatok lassacskán átalakultak majd véglegesen bezártak. Jelenleg egy kereskedő van aki alapanyag behozatallal foglalkozik magyarországon.

A rendszerváltás óta , persze nyitottak a kapuk több helyről lehet beszerezni anyagokat. Én szeretem megfogni azokat amit vásárolok így kiutaztam olasz országba ahonnan rendszeresen rendelek alapanyagot a mai napig. Csak és kizárólag minőségi gyapjú és nyúlszőr tampokat vásárolok tőlük.

A másik nehézség számomra, hogy a fodrászok nem feltétlen vannak kibékülve a kalapokkal. Gyakran ütközünk olyan problémákba , hogy a fodrász le szeretné beszélni  pl.: az örömanyát a kalap viseléséről , mert szerinte tönkre tenné a frizurát. Nem teszi tönkre ! 

 

Kiknek készülnek a kalapok ? 

 

Főleg nők számára készítek kalapokat , a férfi kalapkészítés egy külön mesterség én személy szerint fantáziátlannak tartom. De ennek ellenére készítettem már férfiaknak is kalapot , hiszen igény lenne rá.

Vannak törzsvásárlóim , a fiatalabb felső osztály aki már megengedheti  hogy szépen öltözzenek gyakran vásárolnak tőlem kalapot , sokszor kabáthoz keresik a megfelelő kalapot.

 

Hova jutottak a kalapjaid ?  Mire vagy a legbüszkébb ?

 

Sok helyen szerepelt már a kalapom ,eljutott az Ascoti Derbyre is amire mindig boldogan gondolok vissza. Egy kedves történetem is van ezzel kapcsolatban . Pár éve megkeresett két hölgy akik a Derbyre szerettek volna tőlem kalapot csináltatni . Jó barátnők voltak akiknek az volt a programjuk , hogy egy szép kalapban ellátogassanak a Derbyre. A mai napig megvan a kép róluk ahogy az eseményen boldogan mosolyognak a kalapjaikban .

A Kínai olimpián is szerepeltek a kalapjaim. Makány Márta modelljein. Ez szintén nem egy hagyományos bemutató volt , ugyanis a modellek sportolók voltak akik a végén megkapták ezeket a kalapokat. Örömmel tölt el , hogy néha még ma is szembejönnek velem ezek a munkáim , a privát életben is hordják a kalapjaimat. 

 

 

Hogy látod a kalap jövőjét? 

 

Optimista vagyok , bízok a fiatalokban hiszen nyitott szemmel járok és látom , hogy szívesen hordanak fejdíszeket. 

 

Mik a tervei  a jövőre nézve ? 

Vannak terveim , bár a koromra való tekintettel , már kevésbé hiszek abba , hogy ezek mind megvalósulnak csak remélni tudom . Szeretném ha a kalapszalonom a megfelelő kezekbe kerülne és látna benne valaki fantáziát amit én magam a mai napig látok benne. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kalapos.blog.hu/api/trackback/id/tr1417953292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása