Kalapot fel! - Ez itt a kalaposok találkozó helye 2022 ó

Kalapok, sapkák, fejfedők, fejdíszek

Horgolj sapkát !

A tökéletes karácsonyi saját készítésű ajándék

2022. december 02. - Kalaposlány

Horgolj Sapkát!

 

1-dsc_2784.jpg

Kalap Superlana Maxi multicolor fonalból

Megláttam ezt a kalapot a Facebookon, aztán kiderült, lesz róla videó. Kivártam. Sőt, nem is vártam ki, mert kiderült, hogy a tévé Youtube csatornáján előbb mutatták meg, mint az Alize saját csatornáján.
Igen, ez is egy Alize modell. Nem tudom, máshol van-e ilyen mintájú kalap, én itt láttam meg először.
Az Alize fonalakat a gyártó videókkal is népszerűsíti, ha még nem láttál ilyet, akkor nézd meg, mi mindent készíthetsz. Ez a sapkás blog, itt csak a sapkákról van szó, de abból is sokfélét mutatnak. A  saját fonalaikból, érdekes megoldásokkal, sokszor olyan mintával, vagy olyan ötletekkel, amit legalábbis én máshol még nem láttam. (Ez nem jelenti azt, hogy nincs is.)

Télen téli fonalakat népszerűsítenek. Ez a kalap Alize Superlana Maxifonalból készült. Nem lennék én, ha azonnal nem próbáltam volna ki háromféle verzióban is.

Az egyik az egyszínű, "sima" Superlana maxi, a másik a hosszan színátmenetes Alize superlana maxi long batik, a harmadik pedig az Alize Superlana maxi multicolor

Az első a multicolor volt, annak sikerén felbuzdulva készült a másik kettő.

 

1-dsc_2804.jpg

Kalap Superlana Maxi long batik fonalból

A long batiknál inkább a színekre voltam kíváncsi, egész érdekes mintázata lett.
Az egyszínűnél azt akartam kipróbálni, milyen lesz a karima, ha nem akarom olyan szélesre horgolni, mint az eredeti, és másképp szaporítom.

1-dsc_2801.jpg

Egyszínű Superlana Maxi fonalból horgolt kalap

A kalapok karimájával állandó gondom van. Nekem eddig minden kalap karimája előbb-utóbb felkunkorodott. Amikor készen volt, szépen állt, majd eltelt pár óra, és cuki kunkor lett.
Persze, a másik véglet is előfordult, vékonyabb fonalakkal, amikor úgy tűnt pont sima a karima, majd a végére pirinyó hullámot kapott.
Igen, tudom, ez szaporítási kérdés. Remélem, egyszer meglelem a tökéletes karimához vezető utat.

A kalapban ugyanis a karimája volt az, ami a legjobban tetszett. A karima, ami tökéletesen egyenesen áll ki. A széles karima is. Meg sem rezdül. Ezzel kapcsolatban konzultáltam olyan valakivel, akinek szakmája a varrás. Szerinte vasalták, vagy gőzölték a kalapot, mert a pöndörödés természetes a karimáknál. Ugye itt nem szövetről van szó.

 

A kalap horgolása


A videóban meg tudod nézni, hogyan készül a kalap. Két módszer van. Én a "rossz" módszerrel készítettem a rövid színátmenetes kalapomat, de ez csak ebből a feliratozott, hosszabb videóból derült ki. Amit én láttam, fele ilyen hosszú volt, és nem volt angol feliratozás. Mondjuk, ha láttam volna a másik módszert, akkor tudom azt követni, de abban az a rész nem látható.

 

 

Röviden, hogyan készül az egyszínű kalap


Kezdésnél magic ring, amibe 10 rövidpálcát horgolunk. Nem zárjuk a kört, 1 láncszem, és máris a második körrel folytatjuk. Minden szembe 2 pálcát horgolunk.
A harmadik körben minden másodikba szaporítunk,
a negyedik körben minden harmadik szembe.
Az ötödik körben nem szaporítunk,
a hatodikban minden harmadikra szaporítunk
A hetedik körben nem szaporítunk,
a nyolcadik körben minden harmadik szemre szaporítunk.
Ekkor 16 cm az átmérő. Szerintük ennyi kell, hogy 57 cm-es fejre jó  legyen a kalap.

Maradjunk annyiban, matematikailag sem elég,  ha pedig szorosan horgolsz egészen biztos, hogy vagy kicsi lesz, vagy erősen cuppanós.

13 cm-t mond a kalap oldalának, és 6 cm a karima szélessége.
A karimára a videóban azt mondja, 4-5 sor.
A karima szaporításakor egy sorban minden második szemre szaporítunk. Utána nem szaporítunk.
Szerintem az a gond, hogy mint általában, a mondott centiméterek és sorok nekem nem jönnek össze.
Az én karimám nincs 6 cm, csak 5, és így 5 sor. Lehet, a négy soros karima még nem pöndörödne, de az túl keskenynek tűnik.

1-dsc_2808.jpg

Az utolsó sor ráköltés. Nekem nem sikerült úgy horgolnom, hogy minden szemre készítve jól nézzen ki, a lila kalapnál minden második szemre öltöttem egyet. (Ígérem, még egyszer megnézem, hogy fogja a munkadarabot és a tűt, hogy neki ilyen szoros pálcái lesznek. Én máshogy horgolok.)

Beszéljünk az öltésről. Heringbone-nak mondják, én eddig azt másmilyennek láttam, de hát ugye bárki bármilyen nevet adhat egy öltésnek.

Hogyan készül a kalapnál használt öltés?

Ez egy olyan rövidpálca, aminél a már elkészült pálca szárába szúrunk, majd az előző sor pálcájának tetejébe, áthúzzuk a fonalat, így 3 hurok van a tűn, amit egy ráhajtással lehorgolunk.
Ez az öltés nekem legalábbis nagyon szoros akar lenni. Nem tudom, mekkora erő van a videón látható kézben, számomra kifejezetten megterhelő volt minden öltésnél arra törekedni, hogy a 3 hurkon való áthúzás után elég nagy legyen a hurok a tűn. Ha hagyod kicsinek maradni, sajnos bébiméretű lesz a kalapod. Egyszer fejtettem emiatt.

Horgolótű méret

Ja igen, a lényeget még nem is említettem.
Akkor lesz kalapod, ha elég kemény a horgolásod. Ezért ezt a fonalat, amit amúgy 10 mm-es tűvel is horgolhatsz, de 8 mm-nél vékonyabbal nem szoktam, ennél a modellnél 4 mm-es tűvel horgoljuk. Ha bírjuk...

Igen, szorosan kell dolgozni, 4, maximum 5 mm-es tűvel. A hosszan színátmenetest 5 mm-es tűvel horgoltam, az kicsit komfortosabb volt, de ott is igyekeztem a hurkot nagyobbra húzni.
Ez a nagyobbra húzás lehet, hogy nálad fel sem merül, mert eleve úgy horgolsz, hogy tudod tartani a méretet. Mindenki másképp horgol, nekem erre külön oda kellett figyelnem.

Ha van több 4 mm-e tűd, készítsd elő mindet, mert lesz olyan, amivel kínszenvedés, és lesz, amivel menni fog.
Mi a probléma? A Superlana Maxi fonal laza sodrású, sok apró szálból áll. A kicsi horog beleakad a szálacskákba.  Ha eddig nem is foglalkoztál a kérdéssel, most fel fog tűnni, hogy nem egyformák a horgolótűk. Az egyiknek kisebb, a másiknak nagyobb a horga. Az egyik folyton beleakad a fonalba, a másik csak ritkán vagy soha.

Remélem, még van kedved kipróbálni, mert ha elkészül, egy nagyon vagány, különleges mintájú kalapod lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://kalapos.blog.hu/api/trackback/id/tr4217991150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása