Kalapot fel! - Ez itt a kalaposok találkozó helye 2022 ó

Kalapok, sapkák, fejfedők, fejdíszek

Kalapdivat I. rész

— trendkövetés vagy önkifejezés?

2022. november 09. - Kalaposlány

Magyar kalapdivat

 

Kalap : Virag Anna : https://www.viraganna.hu/hu/termek/angela-37.html

Nem szükséges részletes kutatást végezni, elegendő egyszerűen csak felidézni a hétköznapokban tapasztaltakat ahhoz, hogy megállapíthassuk: kalapviselési szokások tekintetében itthon három csoportot határozhatunk meg.

Kalapdivat címmel nyílt kiállítás július 11-én Szabadkán, a városi múzeumban. A kalap mint öltözködésünk egyik kiegészítője kétségkívül izgalmas, hangsúlyos és nem utolsósorban nagy múltra visszatekintő darab — a kiállításon a többi közt erről is hallhattunk. Arról viszont, hogy manapság mi a helyzet a kalappal, hogyan és mikor viseljük, illetve hogyan gondolkodjunk róla, sokat elmond az aktuális kalapdivat formálóinak számbavétele.

 

Magyar trendkövetés

 

Nem szükséges részletes kutatást végezni, elegendő egyszerűen csak felidézni a hétköznapokban tapasztaltakat ahhoz, hogy megállapíthassuk: kalapviselési szokások tekintetében itthon három csoportot határozhatunk meg. Az elsőbe az idősebb korosztály sorolható, mely a saját fiatalsága hagyományait tovább hordozva viseli a hétköznapokban is ezt a kiegészítőt. A második kategóriába azok tartoznak, akik sajátos, egyedi stílusuk részeként választanak általában egy konkrét kalaptípust, mely a mindennapi viseletük meghatározó elemévé válik. A harmadik és egyúttal a legnagyobb csoport pedig a több, fiatalabb generáción átívelő hozzáállás, mely szerint vagy egyáltalán nem viselünk kalapot, vagy tömegesen kezdünk el követni rövidebb időszakokon át egy-egy trendet. Ez utóbbi meghatározója legtöbb esetben a plázadivat — vagyis az automatikus reakció, mely szerint könnyebben illesztünk be valamit úgy a ruhatárunkba, ha a tömegeket megszólító kampányok szemléltetik annak relevanciáját. Ezekben az esetekben viszont sokkal inkább beszélhetünk sematizálásról, mint lehetőségek széles tárházáról és önkifejezésről.

Ha viszont fellapozunk egy, a múlt század magyar divatjával, különösen a századforduló utáni időszakkal foglalkozó könyvet vagy újságot, akkor meggyőződhetünk róla, hogy valaha nálunk is nagy kultúrája volt a viseletnek. Elsősorban a valamikori Budapest bővelkedett kalapkészítő műhelyekben. Mára viszont ezen a téren is a tömeggyártás került előtérbe, a gyors és olcsó hozzáférhetőség és az egy-egy trendre való általános nyitottságunkat szabályozó reklámkampányok sora. A valamikori kalaposműhelyek tehát háttérbe szorultak, a kortárs magyar dizájnerek körében pedig a kalapkészítés jelenleg hiányszakmának tekinthető. A modernebb irányzatokra nyitottak leginkább a globális trendek nyomán alakuló fast fashion boltok kínálatából válogathatnak.

Ezt a piaci rést célozta meg Vecsei Zsófi kalaptervező, amikor úgy döntött, hogy Angliából hazatérve, budapesti székhellyel indítja be saját, kalapokat és fejdíszeket kínáló márkáját. — Londonban naponta vettem fel ezt a rózsaszín kalapot: a kedvencem, mindenhova ebben mentem. Itthon viszont még egyszer sem volt rajtam — mesélte, amikor egy interjú apropójából látogattam meg a Budapest belvárosában található stúdiójában. Kijelentésével pedig alátámasztja mindazt, amit manapság magam is megállapítok az utcai viseletet vizsgálgatva.

forrás: https://hetnap.rs/cikk/Kalapdivat-trendkovetes-vagy-onkifejezes-24897.html?fbclid=IwAR2e-Ydb0R9_fC7YVUN10Dwxsq1VIlNP3VAXrwBpCkqlXrKe41KUlFq8Rl0

A bejegyzés trackback címe:

https://kalapos.blog.hu/api/trackback/id/tr5017968504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása